vardagsfilosofen.blo.gg

Jag har startat den här bloggen för att få vädra alla tusentals mer eller mindre seriösa funderingar, irritationsmoment och händelser som poppar upp i mitt vardagsliv.

"Tysta" läsesalar mm.

Publicerad 2013-02-04 00:07:13 i Allmänt

Dagens irritationsmoment handlar om de så kallade "tysta" läsesalarna som finns i biblioteken på detta universitet. Jag frågar mig själv när bibliotek slutade vara en plats man skulle vara tyst på och behovet att införa "tysta" läsesalar inuti dessa infördes? Sen när blev det socialt accepterat att prata i normal samtalston inne på ett bibliotek? Jag har alltid levt i tron att man på sin höjd fick viska halvhögt till bibliotekarien om man inte fann det man sökte efter. Biblioteken i sig har väl genom tiderna varit just "tysta" läsesalar? Efter mina erfarenheter så här långt i Uppsala anser jag att man antingen bör införa tysta läsesalar inuti de "tysta" läsesalarna, eller sätta upp tydliga regler och strängeligen (läs: medelst elpistol) se till att dessa efterlevs.
 
Jag tänkte här utforma dessa ordningsregler tillsammans med mina egna kommentarer. Det kanske kan hjälpa folk att veta hur man beter sig i en "tyst" läsesal, om dessa efterlevs kanske behovet att använda citattecken runt ordet "tyst" försvinner och man finge läsa sina böcker i tystnad. Jag anser att följande regler faller under kategorin "verkställighetsföreskrifter". Verkställighetsföreskrifter innebär att jag inte skriver några nya regler egentligen utan jag bara förtydligar och tolkar ursprungsreglerna. På samma sätt som en skolrektor kan förtydliga skollagens skolplikt (utan att ändra lagen) genom att exempelvis införa förbud för elever att lämna skolans område under skoltid. I detta fall är ursprungsreglerna det sunda förnuftet och det rena folkvettet. 
 
Ordningsregler för tysta läsesalar, med kommentar av Vardagsfilosofen:
 
§1 I detta rum skall det vara tyst, om inte synnerliga skäl föreligger.
Denna regel är ganska lätt att förstå, helt enkelt ska du hålla tyst såvida inte synnerliga skäl föreligger. Synnerliga skäl är den starkaste formen av skäl. Exempel på synnerliga skäl är: Enstaka harkling, nysning, hostning eller en snabb viskning till din pluggkompis "Ska vi ta lunch? - Nej vi kan väl vänta 15 min? - Ja okej". Inte ett ord mer än nödvändigt.
 
§2 Stäng av ljudet på mobilen.
Även denna regel kan tyckas vara glasklar. Gäller även vibratorläge om du tänker ha din mobil liggandes direkt på bordet. Du kanske inte förstår att om man lägger en vibrerande mobiltelefon på ett bord av trä eller metall så vibrerar även bordet och förstärker ljudet från vibrationerna så att det i praktiken låter högre än om du lämnat signalen på och haft mobilen i fickan. En enkel lösning: Ska du ändå ha mobilen på bordet framför dig, stäng av vibrationerna, du ser ju ändå att den blinkar, din dumme jävel. En ännu enklare lösning för er som är för dumma för att kunna stänga av vibrationerna, lägg den på något mjukt, en bok eller ditt pennskrin, då vibrerar inte hela bordet. 
 
§3 Sköt din personliga hygien.
En enkel tumregel du alltid bör följa, även i ditt vardagliga liv utanför denna läsesal. Känner du den minsta antydan till svettlukt från dig själv, så luktar det garanterat minst 10 gånger starkare och värre för alla andra. Även om du är en inneliggare (inneliggare: en person som ser ut som en uteliggare men sover inomhus. Källa: en snubbe på en förfest i Piteå -09, exempel på kända inneliggare: Anders Timell och Göran Greider), så behöver du inte lukta som en. En dusch går så snabbt. Det är inte okej att sitta och lukta som en kvarglömd träningspåse i en varm läsesal en hel dag.
 
§4 Om du har rethosta eller annan högjudd åkomma, stanna hemma.
Tolkas enligt sin ordalydelse. Även om du inte kan "rå för" att du hostar högt var 15e sekund, så kan du "rå för" att du har gått till denna tysta läsesal, se §1.
 
§5 Kontrollera att din musik i hörlurarna inte hörs av personerna i din närmaste omgivning.
Enkel tillämpning: ta av dig hörlurarna och lägg på bordet framför dig. Hör du musiken, då har du för hög volym. Alternativ för den våghalsige: fråga personen bredvid dig om din musik hörs. Detta handlingsalternativ faller under de synnerliga skälen i §1 då all form av hövlighet och medkänsla för dina studiekamrater uppmuntras.
 
§6 Ta inte upp mer plats än du behöver.
Du behöver inte lägga din väska och jacka på stolen bredvid dig, särskilt inte om salen i övrigt är full. Du kan inte heller ursäkta dig med att "men det är ju bara att be mig flytta mina saker". De flesta antar att det sitter en annan person där eftersom normala människor inte är dumma i huvudet och tar upp en hel plats för sin väska i en full läsesal.
 
Listan behöver kanske kompletteras. Kom gärna med förslag och konstruktiv kritik, det är ett pågående projekt.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela