vardagsfilosofen.blo.gg

Jag har startat den här bloggen för att få vädra alla tusentals mer eller mindre seriösa funderingar, irritationsmoment och händelser som poppar upp i mitt vardagsliv.

Bussidioten

Publicerad 2013-01-30 19:11:38 i Allmänt

Jag har denna vecka börjat åka buss i Uppsala för första gången sedan jag flyttade hit i augusti. Dels för att jag fick ett "välkommen till Uppsala-gratis-busskort" som snart går ut och dels för att det har varit 20 minusgrader ute och vi har haft föreläsningar på Biomedicinskt centrum som ligger 5 km bort. Jag har inte regelbundet åkt buss sedan jag var i 15års-åldern så det kändes lite som att lära sig på nytt i början. 
 
Hur som haver, anledningen till att jag startat denna blogg är en händelse som utspelade sig på bussen för några dagar sedan. Bussen jag åker med går förbi Centralstationen innan den åker vidare mot BMC. När vi stannar på centralen bildas det en relativt lång kö på ca 10 personer som ska kliva på.
 
Jag noterar en ung kvinna, ca 20 år, som står vid sidan om kön och röker och ser ut som hon väntar på en annan buss. Det gjorde hon inte. Alla i kön har nu klivit på och betalat, busschauffören har stängt dörren och ska precis köra iväg. Då fimpar hon cigaretten, går lugnt fram till dörren, knackar på och när chauffören öppnar kliver hon in.
 
Vad i helvete?! Kunde hon inte klivit in med sista personen i kön istället för att vänta tills dörrarna stängts och bussen nästan börjat rulla? Varför göra så när hon stod precis bredvid? Tänker hon inte alls på oss andra på bussen? Har hon inget hyfs i kroppen? Vem har uppfostrat henne egentligen? Ja, tankarna är många. Blir lite irriterad och börjar fundera på vad som kan ha föranlett detta idiotiska beteende hos fröken Arrogant. Jaja, nu kan vi ju åka i alla fall utan något betydande dröjsmål.
 
Trodde jag.
 
Men vad gör fröken Arrogant då? Jo, hon fiskar lugnt upp mobilen och börjar knappa och fippla med den. För fröken Arrogant har inte köpt biljett än!! Varför i helvete har hon inte gjort det än?! Hur fan tänker människan?! Jag antar att hennes tankegångar måste gått något i stil med såhär:
 
"Fan va nice med en cigg när man väntar på bussen, orka köpa biljett nu. Jag är ju inte tillräckligt intelligent för att röka och fixa en smsbiljett samtidigt. Nu kommer min buss, borde jag kanske ta fram mobilen nu och försöka fixa biljett? Neeej, jag måste ju röka upp för jag är för dum för att förstå att en buss rymmer andra människor än mig själv.
 
Nu har den sista personen klivit på, men jag har ju minst tre bloss kvar? Jag röker dom först. Sen masar jag mig långsamt fram till dörren och knackar samtidigt som jag blänger argt på chauffören, då måste han ju öppna för han kan ju inte åka utan mig.
 
Oj just det, jag har ingen biljett. Jag suckar tungt när han ber om biljetten och så tar jag det lugnt och metodiskt när jag ska fixa en, har jag tur så säger chauffören bara att jag får kliva på ändå för att han blir stressad. Fan. Det gör han inte, då får jag väl betala då. Går bak i bussen och blänger på de andra resenärerna, vafan ser dom så sura ut för? 
 
Det är ju jag som ska vara sur. Jag fick ju fan betala för min bussresa och nästan slänga bort en halv cigg."
 
Kan vi legalisera idiot-aga i Sverige?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela