vardagsfilosofen.blo.gg

Jag har startat den här bloggen för att få vädra alla tusentals mer eller mindre seriösa funderingar, irritationsmoment och händelser som poppar upp i mitt vardagsliv.

DÖD ÅT SWEDBANK

Publicerad 2013-03-12 12:20:00 i Allmänt

Mitt kort blev spärrat igår av okänd anledning. På internetbanken står det endast "kort spärrat" och att ett nytt är påväg. Inget om varför. Ringer banken för att höra vad som hänt och följande konversation utspelar sig:

Jag(J): - Hej, vad har hänt med mitt kort?

SwedbankRetard(SR): - Det är spärrat.

J: - Ja, jag vet. Men varför?

SR: - Kanske har du handlat på någon sajt som är känd för att kapa kort eller så? Det är spärrat för din egen säkerhet.

J: - Ok det var ju bra service. När tänkte ni informera mig om detta då? Jag var nämligen och handlade igår och hade jag inte haft mitt andra kort på mig hade det blivit mycket pinsamt att stå där med "medges ej" på kortautomaten. Rena rama turen med andra ord.

SR: - Det ska stå på din internetbank. Du kanske har handlat från någon okänd sajt? Det är spärrat för din egen säkerhet.

J: - Ja, det står ATT det har blivit spärrat när jag går in och letar lite efter mycket om och men. Men inte VARFÖR och jag har inte fått ett meddelande om det utan fått leta upp det själv. Jag har bara handlat från ställen jag känner igen den senaste månaden. Varför har det blivit spärrat helt plötsligt och helt utan förvarning?

SR: - Det vet vi inte. Du kanske har handlat från någon okänd sajt? Det har blivit spärrat för din egen säkerhet.

*Nu är det fan slut på artigheterna och dags att unleasha the motherfudging fury*

J: - Kan ni ta reda på det kanske?! Ni sätter mig i en svår situation här, hade jag inte råkat ha ett gemensamt konto med min sambo på en annan bank hade jag stått utan pengar.

SR: - Ja sjävklart. Det tar ungefär en vecka, kanske mer.

J: - VA?! Ni spärrar mitt kort bara på chans utan att veta varför, och sen när jag undrar varför, så tar det en vecka att ta reda på det?! Bra service.

SR: - Ja, men det är för din egen säkerhet.

J: - Hur får jag tag på pengar nu då? Ni är ju trots allt min bank och jag måste ju trots allt leva den här veckan. Mina kontanter är slut eftersom MITT KORT ÄR SPÄRRAT.

SR: - Jaa du... Vi har ju inte kontanthantering på våra kontor längre... Du kanske har någon vän du litar på som du kan föra över pengar till?

J: - Så eran lösning på problemet att NI har spärrat MITT kort av en anledning som INTE ENS NI VET OM är att jag ska FÖRA ÖVER PENGAR TILL EN VÄN SOM KAN TA UT DOM TILL MIG?!?!?!?

TÄNK OM MIN VÄN INTE HAR SWEDBANK DÅ?!?!? DÅ TAR DET TRE JÄVLA BANKDAGAR ATT FÖRA ÖVER PENGAR TILL HONOM?!?!?!

TÄNK OM JAG INTE HAFT NÅGON NÄRA VÄN I STAN FÖR ATT JAG KANSKE VORE NYINFLYTTAD?!?!?!

Är inte ni en bankjävel som jag BETALAR PENGAR TILL FÖR ATT HANTERA MINA PENGAR?!?!?!

SR: - Ja, men du kanske har handlat från en sajt du inte känner igen. Det är för din egen säkerhet.

J: - AAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

*Klick*

 

Ungefär såhär lät konversationen jag hade med banken idag. Låt oss analysera logiken bakom detta beslut från Swedbank:

Dom spärrar mitt kort helt utan att meddela mig på något sätt. Jag fick gå in på "mina kort" på min internetbank när mitt kort slutade funka. Där fick jag lägga ihop två och två och lista ut själv att kortnumret på mitt "nuvarande kort" inte överensstämde med det jag hade i plånboken. Mitt "förra kort" var det jag hade i plånboken och det var alltså spärrat. Mitt "nuvarande" var påväg i posten. Kanske. Det vet man inte för det står inte på sajten. Det vet inte ens Swedbank själva.

När jag sedan ringer Swedbank för att fråga varför det har hänt så vet dom inte. Dom vet inte och dom skäms inte för att erkänna det. Det är ju för min egen säkerhet. Dom måste tillsätta en person som ska utreda varför det har hänt och detta tar upp till en vecka. Upp. Till. En. Vecka. 

Sedan frågar jag representanten för den milt efterblivna banken Swedbank hur jag ska göra för att sköta min personliga ekonomi nu när mitt kort är spärrat. Kan jag hämta ut kontanter hos er? Nej. Vi är ju en bank och därför hanterar vi inte pengar längre. Vad tycker då Swedbank jag ska göra? Jo, jag ska föra över pengar till någon jag litar på som sedan får ta ut dessa och ge till mig kontant.

Ok, jag ser åtminstone två problem med denna lösning: (Förutom det fullständigt banala i att jag inte kan få tag på pengar från företaget jag betalar pengar till för att ta hand om mina pengar så att ingen annan ska få tag på mina pengar (inte ens jag kan få tag på mina pengar tydligen).) 

Problem nr 1: Tänk om jag vore nyinflyttad till Uppsala från exempelvis Luleå. Jag kanske flyttat ner hit en vecka innan skolan börjar för att göra mig hemmastadd och känner således ingen i den här staden. Jag kanske inte ens hunnit handla än. Då ska jag alltså med Swedbanklogik svälta en vecka för att jag råkar ha oturen att inte känna någon och min bank är helt efterbliven.

Problem nr 2: Min kompis som jag litar på har en annan bank än Swedbank och han har dessutom dålig ekonomi så jag kan inte låna pengar. Då tar det alltså tre bankdagar att föra över pengar till honom. Men jag får väl svälta fram till dess. Jag behöver kanske gå ner några kilon ändå.

 

Swedbankretardet föreslog även följande lösning: Beställ ännu ett kort från oss och ha i reserv ifall det här händer igen.

Ja just det. Precis vad jag vill. Binda upp mig på fler sätt hos världens mest efterblivna företag.

 

För att avsluta vill jag bara säga till Swedbank: Nästa gång ni tänker spärra mitt kort så se till att ha en smidig och enkel lösning på problemen som uppstår och meddela mig på en gång varför ni gjort det. Annars kan konsekvenserna bli mycket tråkiga.

Tro mig. Det är för er egen säkerhet.

Kommentarer

Postat av: Max Svärd

Publicerad 2013-03-12 12:54:30

Jag kom på en briljant lösning! BYT BANK!!

Svar: Jo jag vet, det är en långsiktig lösning. Det hjälper mig ju inte nu på stört. Ville byta till ica helt men studentrabatten gällde bara ett kort. Gratis är gott. Fast i Swedbanks fall är det inte så gott. Har börjat leta ny bank på allvar nu.
None None

Postat av: Max Svärd

Publicerad 2013-03-12 15:22:22

Sant! Låter som riktiga riks idioter på Swedbank! Länsförsäkringar är bra som fan iallafall :)

Postat av: Humanistbrodern

Publicerad 2013-03-12 18:08:03

Haha grym läsning som vanligt! Det tackar jag för!

Kom ihåg att Swedbank kundservice-nissarna är mkt medvetna om att säkert 90% av alla som klagar på dom, "lugnar ner sig" hör aldrig av sig igen, vilket gör att de aldrig tar ditt gnäll på allvar till en början! kommer kontakten igen, så behåll ditt gnäll- de ska lyssna på sina kunder som gör deras miljardvinster möjliga. Period!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela