vardagsfilosofen.blo.gg

Jag har startat den här bloggen för att få vädra alla tusentals mer eller mindre seriösa funderingar, irritationsmoment och händelser som poppar upp i mitt vardagsliv.

Prosit?

Publicerad 2013-03-06 15:51:23 i Allmänt

En tanke slog mig häromdagen när en person bredvid mig nös. Jag kände inte personen men kände nästan för att säga prosit. "Det vore väl trevligt, artigt på något sätt?" tänkte jag. Och jag är den förste att skriva under på att artighet gör världen till en bättre plats. Jag blir på bättre humör om någon håller upp en dörr för mig, ber om ursäkt om dom stöter till mig eller säger tack om jag håller upp dörren åt honom. Artighet är något bra och något som ska uppmuntras och alltid iakttas.
 
Nåväl, åter till saken. Prosit, är det verkligen artigt att säga? Jag tänkte först att det är ungefär som ett "krya på dig" eller "hoppsan" och i sånt fall är det ju ganska artigt att säga. Man säger ju "tack" om någon sagt prosit. Men sen tänkte jag på vad ordet prosit kommer ifrån. Det handlade ju om från början att man trodde att själen smet när man nös och om man sa prosit så "räddade" man personens själ så den inte kunde smita.
 
Saxat från wiktionary: ”Det härrör från tanken att det är sin själ man nyser ut.” Att säga ”Gud välsigne dig” eller något liknande [prosit] betyder i själva verket att man ber Gud att föra tillbaka den.
 
Är det verkligen artigt att säga prosit? Är det inte helt enkelt bara en kvarlevande religiös vidskeplighet? Det är väl samma sak som att spotta över axeln när man ser en svart katt eller inte kliva på A-brunnar? Om jag tycker att det är artigt att säga prosit, då borde jag även rimligtvis tycka det är artigt att knuffa undan personer som håller på att kliva på A-brunnar och förvänta mig ett artigt "tack" tillbaka? Jag har ju räddat deras liv från olycka. 
 
Jag har ju genom att säga prosit räddat din själ från att smita. Tack vare mig slipper du brinna i helvetet för evigt! Om inte det förtjänar ett "tack" då vet jag inte vad som gör det. För om man tror på Gud och allt det där, då är det inte en liten tjänst jag gör dig om jag säger "prosit" nästa gång du nyser.
 
Jag räddar din själ från att plågas och torteras av Belsebub innanför helvetets portar från dagen du dör och vidare i evigheters evighet!
 
Jag är fan inte artig, jag är en jävla superhjälte! Tänk på det, nästa gång ni säger prosit åt någon!
 
Så om du är en god kristen så är det fan i mig bäst för dig att du säger "tack" nästa gång jag säger prosit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela