vardagsfilosofen.blo.gg

Jag har startat den här bloggen för att få vädra alla tusentals mer eller mindre seriösa funderingar, irritationsmoment och händelser som poppar upp i mitt vardagsliv.

Öppet brev till Swedbank

Publicerad 2013-03-13 19:05:02 i Allmänt

Hej Swedbank!

 

Nu ska ni få höra historien om varför jag inte längre tänker vara kund hos er! Det är en lång historia, men med tanke på hur mycket tid era medarbetare verkar spara på att ignorera sina kunder så är jag övertygad om att ni har tid att läsa!

 

Jag har varit betalande kund hos er sedan jag var 13 år, dvs. ca 10 år nu (Ok, jag erkänner, när jag var under 18 betalade förmodligen mina föräldrar, men ni förstår poängen). För en tid sedan började jag studera på universitet och blev därmed gratiskund via ert studenterbjudande. Kanske är det för att ni inte längre får betalt av mig ni helt plötsligt börjat ignorera mig, kanske inte. Vad vet jag, jag är ju bara en jobbig kund.

 

Nåväl. Det hela började för några dagar sedan när jag upptäckte att det stod ”medges ej” när jag skulle använda mitt bankkort. ”Skumt” tänkte jag ”jag har ju pengar på det, jag kollade alldeles nyss”. När jag sedan kommer hem går jag in på internetbanken men där står ingenting, inget meddelande eller något. Jag blir konfunderad och undrar vad som kan vara fel?

 

Jag klickar mig fram till avdelningen ”mina kort” och ser där att mitt ”nuvarande kort” inte är samma som det jag har i plånboken som slutat fungera. Klickar vidare till ”föregående kort” (eller ersatt kort, vad det nu stod) och ser då att kortet jag har i plånboken tydligen är spärrat.

 

Kan tillägga att jag av ren tur hade mitt andra kort på mig, som är ett gemensamt med min sambo (på en annan bank, tack och lov), som jag fick lov att använda för att undvika pinsamheten att stå utan pengar i affären.

 

Jag ringer sedan upp telefonbanken och får tala med en av era medarbetare. Hon är till en början trevlig och jag undrar vad som står på.

 

”Ditt kort har blivit spärrat.” konstaterar hon.

 

”Jo det har jag förstått faktiskt, men varför?” svarar jag.

 

”Ditt kort har blivit spärrat av oss. Det kan bero på att du handlat från en skum sajt på internet eller att det blivit skimmat kanske. Det är för din egen säkerhet.”

 

”Jo tack jag förstår även det, att ni spärrat det för min säkerhet och det håller jag med om att det är något bra. Men varför? Vilken sajt är det som försökt kapa mitt kort?” Frågade jag och tänkte i min enfald att det kan vara bra att veta vem som försöker sno mina pengar så jag inte handlar från den sajten igen. Tilläggas bör att den senaste månaden har jag bara handlat från ställen jag nyttjar regelbundet.

 

”Det kan vi inte se, ditt kort har blivit spärrat för din egen säkerhet. Det kan vara en sajt som tagit dina kontouppgifter eller en kortautomat som skimmat ditt kort.” Svarar hon än en gång.

 

”Ok, så det är helt omöjligt att ta reda på vad som hänt? Du vet inte alls varför mitt kort har blivit spärrat. Du vet bara vad som eventuellt, kanske har hänt? Jag vill veta varför det är spärrat. Något specifikt måste ju ha fått er att reagera och spärra mitt kort, eller har ni bara nöjesspärrat det?” Undrar jag vidare.

 

”Jag kan be en tjänsteman se över varför det har blivit spärrat men det tar upp till en vecka.” svarar hon då.

 

Ja, ungefär så lät mitt första samtal med er. Jag tänkte för mig själv att ”hur i helskotta kan det ta en vecka att ta reda på det här? Dom måste ju veta varför dom spärrat mitt kort?!”. Jag tänker även att det vore en god idé från er sida att göra det till en angelägenhet att kontakta de kunder vars kort ni nöjesspärrat snarast möjligt så man har en chans att undvika pinsamma situationer där kortet inte fungerar.

 

Men men. Någon dag senare damp det ner ett brev i brevlådan. Den innehöll den oerhört viktiga informationen att mitt kort blivit spärrat för att det förelåg misstanke om försök till obehöriga transaktioner. Jo tack, det har jag både listat ut och fått pedagogiskt förklarat för mig redan. Men varför? Nej det behöver jag tydligen inte veta.

 

Min styvfar kontaktar sin bankman på Swedbank fast på annan ort än den jag är kund i. Jag tänker inte säga var eller vad han hette. Jag vill ju inte riskera hans jobb då han uppenbart bryter mot er policy om hur man behandlar kunder. Han gav mig trots allt ett rakt och ärligt svar, riktigt snabbt också. Det var tydligen jätteenkelt att klicka sig in i min mapp och ta reda på vad som hänt.

 

Jag fick veta vilken sajt som misstänktes försökt använda mitt kort och hur mycket pengar det rörde sig om. Jag fick även veta varför det hade inträffat, vad som utlöst händelseförloppet och hur jag kunde göra för att undvika dylika händelser igen. En eloge till denna herre som hjälpte mig helhjärtat trots att jag inte ens var kund i hans stad.

 

Nu till den sista spiken i kistan för er tid som min bank:

 

Efter jag pratat med herren som hade full koll på vad som hänt, ringer min ordinarie Swedbank upp. Alltså kontoret jag varit kund hos under 10 års tid och som jag trodde hade full koll på mina pengar åt mig.

 

Denna dam informerar mig om att, hör och häpna, mitt kort blivit spärrat AV SÄKERHETSKÄL! Se på fan! Det visste jag inte! ”Men varför, vilken sajt har försökt utnyttja mitt kort då?!” frågar jag och förväntar mig att få veta vad som faktiskt hänt. Nej, då svarar denna dam med ”Nej, det där kan vi inte se. Det är en speciell arbetsgrupp här på kontoret som jobbar med sådana frågor och vi får ingen information från dem om vad som faktiskt har hänt.”

 

Jag frågar henne om hon är helt säker på att det absolut inte går att på något sätt ta reda på vad som hänt och vilken sajt som försökt kapa mitt kort. Men får åter till svar att det minsann inte går, det är HELT omöjligt.

 

Nu blir jag frustrerad, ja jag blir rent av förbannad. Jag frågar henne i en lite mer allvarlig, ja nästan upprörd ton hur sjutton det kan komma sig att det inte går att ta reda på?!

 

Men då blev jag tydligen jobbig för då lade hon på luren i örat på mig.

 

Så idag har jag bestämt mig för att byta bank. Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig av det här inlägget. Har sagt till mig själv att jag aldrig ska bli en sådan där gnällspik som gnäller på företagens facebooksidor. Men när det inte hjälper att kontakta kundtjänst och man där blir bemött nedlåtande, som om man ställt en alldeles utomordentligt dum fråga, då är det banne mig nog!

 

Det var synd att ni inte gick i konkurs härom året när det gick dåligt för er. Jag kan bara hoppas att ni går i konkurs inom en snar framtid.

 

Tack och adjö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela